Van uitvoerder naar Business partner
De stille en moeilijke transitie die alles bepaalt
Veel HR-adviseurs, recruiters of finance professionals krijgen vroeg of laat dezelfde boodschap:
“We willen dat jullie meer als business partner gaan werken.”
Klinkt mooi. Strategischer, dichter bij de directie, meer invloed. Maar in de praktijk wringt het vaak.
Want hoe maak je die stap echt?
En misschien nog belangrijker: hoe zorg je dat je interne klanten jou óók als business partner gaan zien, en niet als de vertrouwde uitvoerder van vroeger?
Waarom die stap zo lastig is
De grootste uitdaging zit niet in kennis of vaardigheden.
De meeste professionals weten inhoudelijk prima waar ze over praten.
Het zit voor een groot deel in de mindset en positionering:
• Van reactief regelen naar proactief adviseren.
• Van dienstverlenend naar confronterend waar nodig.
• Van “ondersteuning” naar “waarde toevoegen op strategisch niveau”.
En dat schuurt. Want zolang de organisatie jou nog ziet als “de HR-mevrouw/mijnheer” of “de recruiter”, komt de rol van business partner niet echt van de grond.
De rolclaim die nodig is
Business partnering betekent dat je je rol actief moet claimen.
Niet door harder te werken of meer dossiers te draaien, maar door anders in gesprekken te zitten, je invloed te vergroten en je waarde zichtbaar te maken.
Dat vraagt lef, zichtbaarheid en soms ook frictie.
Wat managers hierin kunnen doen
Een team laten groeien naar business partnering is geen kwestie van “even een training regelen”.
Het vraagt van managers dat ze zelf het voorbeeld geven, ruimte creëren voor advies en medewerkers coachen in steviger positioneren.
Met andere woorden: het is net zo goed een cultuurverandering als een vaardigheidstraining.
Groei naar business partner
Het goede nieuws: je kunt deze rol leren, oefenen en verankeren.
Zowel als medewerker die de stap wil maken, als leidinggevende die zijn of haar team daarin wil meenemen.
Dat kan door training, reflectie en coaching – online of in-company.
Want business partner word je niet door een nieuwe functietitel,
maar door de manier waarop je jezelf neerzet en hoe de organisatie jou erkent.